miercuri, 2 iulie 2008

„Teme bune, vindem, cumpărăăăm”

Trăgeam de ceva vreme de mine să scriu un post pornind de la fragmentul de discuţie de mai sus, dar am tot amânat momentul ăsta până ce aş fi fost în stare să articulez mai coerent nişte idei.

Până ce am primit un impuls sub forma acestui mail, primit pe lista de Proiectarea Sistemelor de Operare (n.a: Tavi e proful de la curs ;-) ).

Iniţial am vrut să trimit un reply pe listă în care să mă leg de primul fragment de mail (cel din imagine). Dar mi-am dat seama că asta ar fi doar o justificare a atitudinii „If everybody else does, why wouldn't I?

Recunosc, am făcut-o şi eu, am pus la share teme la (P)BD şi m-am „inspirat” şi eu de la alţii. La momentul respectiv motivaţia mi s-a părut simplă (iar relativ la cursurile lui Mircea Petrescu îmi cam păstrez opinia): am văzut lucrul ăsta ca pe un boicot la adresa modului total deplorabil la care a fost ţinut (sub toate aspectele lui) un curs de altfel esenţial. Că până la urmă au existat unii suficient de distruşi/comozi/idioţi care mi-au scos vreo 3 fire albe e altă poveste. Chiar după incidentul Istrate, aş mai fi repetat figura (eventual cu nişte precauţii în plus) şi la PBD. Timpul (sau time-managementul prost) nu mi-au permis însă.

Se ajunge astfel la următoarea discuţie de fond: în cadrul actual (sau într-unul previzibil pe termen scurt/mediu), situaţia de pe teren poate justifica... flexibilizarea principiului „Nu copiez şi nu dau la copiat teme”?

Ştiu că principiile sunt principii şi de aia sunt principii ca să te ţii de ele şi când nu e confortabil să o faci :P dar, având în vedere că uneori chiar partea care ar trebui să promoveze lucrul individual şi evaluarea corectă (aka profii) încurajează copierea în mod direct (cum mi se pare că e cazul de mai sus) sau indirect (cum mi se pare că a fost la (P)BD), şi având în vedere că aproape întotdeauna materiile astea sunt făcute destul de la mişto, şuntarea evaluării şi eliberarea unui timp altfel poate preţios -- prin copierea temelor nu e un pic scuzabilă?

Cu riscul de-a părea ipocrit, NU sunt pentru copierea, cumpărarea sau vinderea temelor. Cred însă că e o utopie să ceri de la studenţi (ca masă statistică) să aibă o poziţie fermă relativ la subiectul ăsta în condiţiile în care nici măcar profesorii nu sunt capabili să ia poziţie într-un mod ferm şi coerent.

Din păcate, unul din lucrurile pe care te învaţă bine facultatea noastră este să fii extrem de... flexibil (şi pe alocuri... „rezistent la intemperii”).

6 comentarii:

Irina spunea...

Eu cred că Tavi are dreptate... Un profesor care deja a trecut prin o tonă de generaţii de studenţi şi vede că din an în an sunt mai "proşti" şi mai puţin pe gustul lui e deja blazat, şi i se rupe de cui şi de ce îi face rău dacă închide ochii la copiat. În plus, dacă nu i-a păsat niciodată nu o va începe să-i pese prea uşor.

Studenţii în schimb se presupune că sunt încă în faza în care idealismul nu i-a părăsit, în care mai pot să lupte pentru idei. Şi da, felul în care lupţi pentru credinţele tale te defineşte ca om mai mult decât multe alte abilităţi pe care le poţi avea. Şi felul în care ştii să rămâi integru şi cinstit cu propria ta persoană. Sunt moduri mai bune de a "boicota" un curs: o petiţie la decanat de exemplu. Din păcate un boicot adevărat înseamnă tot putere de luptă - putere de luptă şi unitate a grupului - care la noi nu prea se întâlneşte.

Cât despre schimbarea mentalităţii de grup... asta nu se poate face decât de jos în sus, orice ai zice. Conducătorii, elitele, chiar dacă sunt solidare, nu pot influenţa decât până la un punct o mentalitate. Restul trebuie făcut de jos în sus, la nivel de grup, începând cu fiecare individ în parte. Aşa e cu aruncatul gunoaielor pe jos, de exemplu. Şi cu atitudinea faţă de copiat.

My 2 cents :)

Anonim spunea...

Super frumos scris, chiar ma intreb cat o sa tina si la tine aceasta "puritate" care dupa cum ai spus si tu, e cam patata.

Imi place ca esti justitiarul patat al acestei generatii 2.0 :p

miChou spunea...

@Anonim: nu m-am vrut nici un moment justiţiar. Dacă asta s-a-nţeles.. probabil că mai trebuie să lucrez încă mult la partea de exprimare scrisă. Am încercat doar să articulez câteva idei şi să discut o oarecare zonă gri.
Sunt curios cât de nepătată e lumea din spatele anonimatului tău ;-) [da, am o problemă cu cei care aruncă vorbe - de orice calitate ar fi ele - fără să îşi asume nici un fel de.. paternitate a lor (responsabilitatea cred că e prea mult să cer) ]

@Irina: sunt perfect de acord cu tine, legat de abordarea bottom-up so to say. Cât despre luptă, petiţii la decanat and all that stuff... recunosc, n-am făcut-o şi probabil n-aş fi avut „what it takes” ca s-o fac. Problema aici e una, dacă vrei, de eficacitate/profitabilitate: efort depus versus rezultate obţinute. Nu vreau să intru în presupuneri şi altele, pentru că, după cum am mai zis, eu n-am făcut nimic în sensul ăsta. Just my 2 cents too :)

Gabi spunea...

Lasand la o parte justitiarii si renegatii, si eu cred ca Tavi are dreptate. Defapt, il admir pentru atitudinea pe care o ia - care nu e una de-opotriva cu a breslei, ci de partea studentilor.

Cred ca o petitie la decanat impotriva unor cursuri tip (P)BD, nu ar rezolva problema. Poate doar daca petitia ar fi colectiva de la mai multe serii de studenti - dar si asa, stiind cine e proful, nu cred ca o sa se intample nimic. Proful nu se va schimba, iar programa nu va fi updatata, pentru ca proful e prea in varsta ca sa mai aiba chef de asa ceva.

Desi sunt numai semnale negative ca ceva bun s-ar putea intampla, nu uita un lucru: faptul ca mai sunt oameni ca Tavi care sa se lupte cu 'sistemul'. Mai sunt si altii - Emil, Razvan R., si alti asistenti mai tineri - cam toata lumea din apropierea lui Tapus.
Din cauza asta - ca 1) mai sunt si unii la/cu care merita sa fii cinstit si 2) oamenii aia sunt tineri si oamenii tip (P)BD sunt in varsta (ca sa zic asa, mai naiv) - pare posibil ca ceva sa se schimbe. Un lucru simplu pe care ai putea sa il faci, in loc sa faci o cerere care o sa se piarda in hartoage la decanat, ar fi sa te duci la Tapus si sa ii explici ce te doare. Nu o sa schimbi prea multe singur, dar daca tu mergi azi, daca se duc altii maine, atunci e posibil sa intre cineva la banuieli poimaine. Desigur, tie nu ti se va imbunatati situatia, dar the least thing you can do is, pentru un 'pacat' de-al tau, sa faci un lucru bun.

Asta, desigur, daca iti pasa mai mult de (doar) 2 centi.

p.s. Sa iei atitudine... asta e ceva ce am observat ca romanii nu fac.

Irina spunea...

Eu spusesem de petiţie tocmai pentru că e o acţiune oficială, care necesită unitate în grup. Evident că nu se poate duce un singur student să depună o plângere - adică se poate, dar n-o sa fie luat în seamă... Însă dacă s-ar strânge mai mulţi şi ar semna un document pe care să-l depună la decanat asta ar obliga în mod oficial conducerea facultăţii să le dea un răspuns. Şi, cum zicea Gabi, să ţină minte pe viitor.

Asta e, evident, o abordare la modul general. În particular pentru că ştim despre ce profi e vorba evident că merge şi abordarea "hai să-i spunem lui Ţăpuş". Dar din nou, trebuie să fie mai mulţi care să spună ce-i roade.

Şi asta e problema de fapt... nu suntem uniţi în facultatea aia. S-a întâmplat şi la generaţia noastră, se pare că se întâmplă şi la altele. Nu prea putem face ceva împreună... Ţin minte că în anul 4 la sfărşit au fost nişte oameni care vroiau să se plăngă de o materie (nu mai ştiu care) la care nu se făcuse nimic. Când au început să ceară semnături lumea a dat-o pe "dar vai, dacă o să păţesc ceva" sau "eu mai am restanţă la nu ştiu ce" (fără legătură) sau "dacă se strâng mai multe poate semnez şi eu" sau de-astea. Chiar şi aşa, au strâns vreo 10 semnături, după care petiţia n-a mai fost depusă. Pentru că nu era nimeni la secretariat când au încercat, după care lumea începuse să uite şi să nu le mai pese.

Şi cam asta e atitudinea... Ne interesează mai mult ce face "lumea" decât ce credem noi şi în general când vine vorba de responsabilitate, fugim cât vedem cu ochii.

vlad spunea...

textul lui tavi este exceptional; cred ca ar trebui pus pe site-urile cursurilor din facultate pentru ca pentru cine are rabdarea sa-l citeasca are un caracter educativ deosebit