duminică, 17 octombrie 2010

Digital painting

M.

Acum vreo câteva luni (în martie mai exact) mi-am luat și eu, după ce mi-a fost lăudată îndelung de Ștefan o tabletă grafică Wacom Bamboo Pen & Touch.
Cam în aceeași perioadă, nu mai știu dacă înainte sau după ce mi-am luat tableta, am dat peste un articol pe net cu cele mai bune 10(?) programe open source de grafică[1]. Pe lângă cele la care mă așteptam (ca Gimp, Inkscape, Blender, etc.), mi-a atras atenția MyPaint. Părea simplu și potrivit pentru cât și cum mă jucam eu cu tableta.
În plus, Gimp părea să aibă lag când încercam să folosesc pensule mai mari, Inkscape avea probleme la schimbările bruște de direcție (pe lângă limitările inerente unui program de grafică vectorială folosit de un om obișnuit mai mult cu hârtia și creionul) iar Photoshop... încă mă simt copleșit când îl deschid. Așa că simplitatea și orientarea către pictat/desenat din MyPaint mi-a picat numai bine:

  • suport pentru layere, atât cât să poți să separi conturul de culoare (deci fără blending modes sau alte nebunii)
  • o selecție *LARGĂ* de pensule. Nu-s toate nemaivăzute (unele fac exces de bulinuțe sau elipse care-și schimbă culoarea), dar gradul de configurare te lasă mască. Programul ăsta ar trebui să aibă un manual dedicat numai pentru dialogul de „Brush settings”. Din fericire marea majoritate sunt bune, și destul de apropiate de ceea ce încearcă să imite din lumea reală.
  • posibilitatea de a roti canvas-ul în timpul lucrului (din programele menționate anterior doar Photoshop CS4+ știe asta, și doar pe configurații cu o placă video solidă - nu e cazul meu)
În plus, căutând resurse despre MyPaint am dat și peste 2 making-of-uri[2] ale unor „picturi digitale”, ambele realizate cu MyPaint (și Gimp pe alocuri). Moment în care mi-am spus „O să fac și eu așa ceva!”. Am realizat însă repede că de la dorință la putință e un pic mai lungă calea. Pentru o vreme m-am lăsat de sportul ăsta, după care am început să caut resurse despre cum să desenezi (pe o tabletă sau nu). Prima dată am dat peste DrawTips. Tipul are o colecție de „tutoriale”, din care am urmărit vreo 10. Totuși mie unul mi s-au părut cam dezlânate și fără prea mare substanță, iar când - sărind din link în link - am dat peste Ten Minute Drawing Techniques, mi-au picat cu tronc din prima: lecții clar structurate, cu cap și coadă, într-o progresie logică. Asta lăsând la o parte că autorul (Mark Chong) e și un mic hacker (în sensul bun al cuvântului), cu un portofoliu zic eu OK și cu experiență de predare „pe bune”.

M-am pus văzut/citit tutoriale, m-am apucat de-am mai mâzgălit, cu unele am avut și curaj să ies „în lume”. Om vedea ce o mai ieși, dar până una alta mă bucur de reînvierea unui hobby vechi, pe care-l credeam îngropat în clasa a IXa :)


În altă ordine de idei, poza de mai sus e realizată în MyPaint 0.8.2, după această imagine :D
_______
[1] E posibil ca acesta să fie articolul. Pare că menționează toate programele de care-mi amintesc eu :)

Niciun comentariu: